Kvinner...

søndag, januar 10, 2016

Jeg forstår at "vi kvinner" vil endre på det forvridde synet vi har på hvordan en kvinne skal være, som vi har i dagens samfunn. Men det er ikke det at vi har mensen eller kroppshår som er årsaken. Det er photoshop, og for lite oppmerksomhet rundt hvor forskjellige vi alle er. Og at vi ikke blir lært at det viktigste er hva vi selv synes om oss selv,og ikke hva andre synes.

Jeg er helt for likestilling og at kvinner skal få lov til å føle seg sterke og selvstendige og vakre. Men jeg vil ikke kalle meg en feminist. Ikke fordi jeg ikke er det, men fordi de som kaller seg feminister i dag, går forbi likestilling. Alle kvinnene opp igjennom som har kjempet så hardt for at kvinner sin stemme skal høres, og at vi ikke skal snøres inn i korsetter, de kjempet ikke for at vi skal la mensen renne nedover leggen i full offentlighet og kalle oss "fri". Sorry ass, jeg er vanligvis ikke en jente som uttaler meg så alt for mye om mine meninger ang. politikk og samfunn. Men noen ganger blir jeg bare så oppgitt og provosert. Kom over denne artikkelen om en jente som tar bilder av mensenblødde truser og kjønnshår, for å "expose myths about the female body" eller noe sånt. Myter? Unnskyld, men trodde du jenter ikke hadde kjønnshår? Trodde du mensen var noe rent og ryddig? En liten dråpe i ny og ne liksom. Nei, ingen tror det. (Om du gjorde det så ta deg en prat med din nærmeste kvinnelige bekjente, for jeg regner med at du er en gutt om det er tilfellet...)

(bilde fra instagram @rupikaur_ )

Kan vi ikke bare la noen ting være private? La jenter ha litt integritet og ikke legge ut om alle kroppens funksjoner? Skal gutter starte å legge ut bilder av kukosten sin da? Og kanskje det flammehavet av hår som vokser ut av rompa deres? Og litt sånn tålort og ørevoks? Altså, vi vet alle hvordan kroppen fungerer, og om du vil vite mer om det så kan du jo se på Trond Viggo Torgersens "Kroppen Vår", eller noe sånt.

Jeg sier ikke at det ikke er greit å legge opp disse bildene, gjør hva du vil. Det er ikke bildene i seg selv som plager meg. Det er det at de legger det opp som noe "women empowering" greier, og at det her er redningen for alles jenters usikkerheter.
Det er ingen som lurer på om jenter har hår under armene eller på tissen eller på beina. ALLE vet at vi har det. Og det er ikke noe galt i å ville fjerne det eller å ville beholde det. Men vi trenger ikke å dele det med hele verden.

Sophie Elise derimot har truffet spikern på hodet med dette innlegget her synes jeg. Det her er mer hva vi trenger å se. For det ER faktisk en stor misforståelse om hvordan en jentekropp skal se ut. "Thighgap", "6 minute abs", "Gå ned en kilo i uka" osv. Nei, nei, nei!!!! Stopp!!! Det er her det har gått virkelig galt, og det er derfor viktig at jenter som Sophie Elise er ærlige, som har denne "picture perfect" kroppen vi alle andre normale ikke skjønner hvorfor ikke vi har uansett hvor tynne eller trente vi er. Vi som tror det er fettruller på magen men så er det egentlig bare hud, men det kan jo ikke være det fordi når Victoria Secrets modeller ligger på stranda ser de IKKE sånn ut i værtfall. Og uansett hvor tynn jeg blir vil det aldri være ett 15 cm mellomrom mellom lårene mine. Fordi skjelettet mitt er ikke bygget slik!


Jeg sier ikke at de ikke skal få lov til å legge ut de bildene de gjør med sine thigh gaps og 5cm omkrets midjer. Det er bare viktig at vi alle forstår at alt handler om vinkler, lys og photoshop.(Utenom de ytterst få tilfellene av jenter som har denne kroppen, og aldri legger på seg uansett hvor mye de spiser. Det er ikke noe galt med de like som det ikke er noe galt med oss andre. Vi er bare forskjellige. ) Vi kan ikke gå rundt og ha lyst på spiseforstyrrelser bare for å kunne se sånn og sånn ut. Og starte å hate seg selv allerede i 10-11 års alderen fordi alt vi ser rundt oss er "perfekte" kropper. Vi trenger å se litt flere normale folk også. Det gjør vi faktisk. Bare ikke deres mensenblødde truser og 3 ukers ushavet kjønnshår.

Jeg håper at man klarer å lese dette med litt humor, det er ikke noe angrep mot noen, det er bare en kommentar. Og igjen, virkelig, det er helt greit å legge opp bilder av mensen og kukost, alle skal få legge opp hva de vil. Jeg er bare uenig i det at det er her usikkerheten hos jenter ligger.

Erle Nathalia xxx


You Might Also Like

0 kommentarer

Drevet av Blogger.